Groep 3

Beginnende geletterdheid in groep 3

Technisch leesonderwijs in groep 3 bestaat uit twee fases.

De eerste fase is de techniek van het lezen zelf, de elementaire leeshandeling. Volgens Vernooy (2006) is dit het meest krachtige gereedschap waar leerlingen over kunnen beschikken om een zelfstandige lezer te kunnen worden (Vernooy, 2006, p. 46). Dit is het decoderen van de klanktekens (grafemen) die wij gebruiken in onze taal. Deze grafemen worden gekoppeld aan de juiste fonemen (klanken) via analyse (hakken) en synthese (plakken) van klankzuivere MKM-woorden (niveau AVI M3).  Belangrijk hierbij is dat niet verklankt wordt aan de hand van alfabetletters maar dat klanken fonetisch worden uitgesproken.

De tweede fase betreft de directe woordherkenning. Dit moet een steeds meer geautomatiseerd stadium bereiken (generalisatie).  Het volledig geautomatiseerd decoderen heeft als kenmerk dat het buiten de wil van de persoon zelf om gaat. Daardoor kan alle aandacht gericht worden op het begrijpen van de tekst zelf. Begrip van schrifttekens binnen de wereld om ons heen is het uiteindelijke doel van het leesonderwijs, waarvoor automatisering van de technische leesvaardigheid cruciaal is.

(bron: Scriptie ‘Ik kan lezen’, studie Master SEN)

Letters-leren-is-een-eitje-verschil-b-en-d2

 

 

(bron: http://www.thuisinonderwijs.nl)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s