groep 4

In groep 4 wordt naast de methode Leeshuis gebruik gemaakt van:

-Duolezen

-Boekbespreking

-Leesklas/ leesclub

-Flitsen

 

Duolezen

Kenmerken:

-Doel: technisch lezen- goed lezen, vlot lezen (Intonatie staat niet centraal)

-Differentiatie: Kinderen worden op gelijk niveau ingedeeld

-Duur: 20 minuten, een keer per 2 weken

-Waar: in klaslokaal en leernis

-Wat: Boekjes uit de kast in de leernis

Korte omschrijving:

Leerlingen lezen om de beurt een regel of alinea (afhankelijk van wat bij hun spanningsboog past). Ze zitten tegenover elkaar, zodat ze naar elkaar toe praten (goed voor verstaanbaarheid). Degene die niet leest, let op en legt een hand in het midden als er een foutje wordt gemaakt. Hierop wordt er verbeterd.

Ervaring:

Kinderen zijn enthousiast, gaan vlot aan de slag en het schept een band tussen kinderen.

 

Boekbespreking

Doel: Leesplezier, leespromotie, boekpromotie

Duur: ongeveer 10 minuten

-korte inhoud van het boek

-korte uitleg over voorafgaande aan het voorleesstukje

-voorlezen

-informatie over schrijver is facultatief

 

Leesklas/ leesclub

Leesklas:

Zwakke lezers krijgen extra instructie a.d.h.v. Connect Vloeiend lezen met teksten uit de methode (er wordt een tekst gekozen uit de methode die die week aan de beurt komt, waardoor er voldoende mogelijkheid is voor pré-instructie en herhaling).

Leesclub:

Werkt vanuit dezelfde teksten (waardoor ook soms de combinatie gemaakt kan worden tussen leesklas en leesclub aan het eind van de week). Teksten uit de methode zijn sfeervol.

Ervaring:

Pré-instructie en herhaling bevallen heel goed. Kinderen krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen en durven meer te lezen. De teksten spreken de kinderen aan, waardoor ze het graag doen.

 

Flitsen

Kinderen oefenen flitswoorden aan de hand van het computerprogramma ‘Flits’. Kinderen kunnen ingevoerd worden in het programma en per kind kan oefenstof worden ingesteld. Belangrijk om dit regelmatig te doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s