Groep 4

Gevorderde geletterdheid in groep 4

Het leesonderwijs van groep 4 sluit aan op de tweede helft van groep 3 en is gericht op het automatiseren (generaliseren), lezen van langere woorden en het verhogen van het leestempo. Er bestaan geen grote verschillen. In groep 4 wordt de methode 3 keer gebruikt en is er minder tijd beschikbaar dan in groep 3 vanwege de grotere hoeveelheid vakken. Productie staat centraal bij alle vakken waardoor er kortere instructies zijn en kinderen sneller aan het werk gaan. Volgens het List-project (Houtveen) moet er minstens 180 minuten per week ingeroosterd worden voor leesonderwijs in groep 4 en hoger (bron: http://www.onderzoek.hu.nl/Projecten/LIST.aspx).

Belangrijk is het om ouders te blijven betrekken bij de leesontwikkeling van hun kind. Waar ouders vaak nog heel betrokken zijn bij het lezen in groep 3, is dit in groep 4 vaak minder prominent. Toch blijft thuis lezen met je kind erg belangrijk. Elke dag tien minuten lezen maakt al een groots verschil (Bron: Read on, get on project; Cleverdon, 2014).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s