Kenmerken van effectief leesonderwijs

Elk-kind-kan-lezen-DS-12.03.14

Elk kind kan vlot leren lezen!

(bron: http://www.alfabetcode.be/elk-kind-kan-vlot-leren-lezen/)

Kenmerken goed leesonderwijs

Volgens International Reading Association (2005) beschikken leerkrachten over de volgende kennis en vaardigheden:

  • Ze weten hoe het lezen zich bij kinderen ontwikkelt en dat de leesontwikkeling van de kinderen al is begonnen voordat ze op school komen.
  • Ze volgen/toetsen de leesontwikkeling van de kinderen en verbinden daaraan consequenties voor hun leesinstructie.
  • Ze brengen variatie aan in hun leesinstructie.
  • Ze stellen het lezen van teksten centraal.
  • Ze geven onderwijs op maat aan zwakke lezers.
  • Ze motiveren hun leerlingen.
  • Ze stimuleren zelfstandig lezen.
  • Ze verwachten hoge prestaties van hun leerlingen.
  • Ze helpen kinderen met leesproblemen

(bron: Vernooy, Effectief leesonderwijs nader bekeken-Technisch lezen, Woordenschat en Leesstrategieën, 2007)

Volgens het Protocol Leesproblemen en Dyslexie bestaat goed leesonderwijs uit:

1. Doelgericht werken (gebruik tussendoelen, streefdoelen)
2. Effectief gebruik van methodes (voldoende leertijd, materialen)
3. Omgaan met verschillen (DI-model, convergente differentiatie)
4. Stimulerende leeromgeving (rijk aanbod, betekenisvolle context)
5. Doorgaande lijn (LOVS, warme overdracht)

(bron: Protocol Leesproblemen en Dyslexie, Gijsel, et al., 2011)

Vernooy (Elke leerling een competente lezer!, 2006) heeft de dimensies van het omgaan met verschillen in het leesonderwijs samengevat:

-doelgericht leesonderwijs realiseren
-werken met een goed afgestemd leesaanbod/ goed opgebouwde leesmethoden
-effectieve groepsinstructie en intensieve extra instructie aan zwakke lezers
-vroegtijdig signaleren van mogelijk potentiële risicolezers
-voldoende tijd inroosteren
-verloop leesontwikkeling leerlingen regelmatig nagaan en daaraan consequenties verbinden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s