Leespromotie

hoera lezen

Binnen het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 3 (Gijsel, et al., 2011) wordt tussendoel 10 beschreven: Begrijpend lezen en schrijven. Omdat het doel van lezen uiteindelijk altijd zal zijn om tot begrip van tekst te komen is het belangrijk kinderen in aanraking te brengen met verschillende soorten teksten en leerlingen te stimuleren veel te lezen (leeskilometers maken). Het maken van leeskilometers is zinvol omdat de leerling hierdoor woordstructuren opbouwt en woorden automatisch gaat herkennen (De Koning, 2004).

Mogelijke acties met betrekking tot leespromotie:

– Rijk aanbod van interessante teksten

– Kennisdoelen en interactie met de ‘echte wereld’ (betekenisvolle context)

– Boekbespreking

– Zelf boeken laten kiezen

– Stillezen in de klas (zoveel mogelijk op vaste tijd)

– Leeshoek

– Boekentafel (themaboeken)

– Bibliotheekboeken in de klas

– Bibliotheekbezoek

– Leeskilometerkaart

– Deelname aan Nationale Voorleesdagen

– Voorlezen

Lezen begint met leesplezier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s