RALFI is ontworpen door Anneke Smits. De letters staan voor: Repeated, Assisted, Level, Feedback, Instruction. Het is bedoeld voor zeer frequente interventie in de groep (5-15 leerlingen) of individueel. Het is bedoeld voor zeer zwakke lezers (groep 4-8). Het centrale doel is vloeiendheid van het lezen verbeteren en daardoor het leesniveau door met name de techniek van het herhaald lezen.
Zwakke lezers hebben ernstige problemen met leren lezen en moeten daarom meer lezen. Echter door hun leesproblemen zullen ze juist lezen willen vermijden. Leesmotivatie of het gebrek hieraan speelt een grote rol bij het leren lezen. Door betekenisvolle teksten aan te bieden aan zwakke lezers kan er een positief effect en leesplezier ontstaan. Angst voor het lezen raakt op de achtergrond. Door een goede keuze te maken voor een boek (aantrekkelijkheid boek/ tekst), kwaliteit van sociale interactie rondom het boek (enthousiasmeren, samen voorspellen/ samenvatten) en succeservaring door middel van hoge frequentie, goede ondersteuning, zorgvuldige opbouw en feedback kunnen leesplezier en leesmotivatie concreet worden gestimuleerd.