Voorschotbenadering

Uit onderzoek is gebleken dat onze maatschappij zo geletterd is dat kleuters ‘als vanzelf letters oppikken als ze daar tenminste enige aanleg voor hebben’. Wanneer dit achterwege blijft, valt dit des te meer op. Volgens Anneke Smits (Dyslectische kinderen leren lezen, Smits & Braams, 2006) kan het van belang zijn om kleuters, indien er andere risico’s in het spel zijn naast achterblijvende letterkennis, een ‘voorschot’ te geven. Op deze manier wordt bij hen meer zelfvertrouwen opgebouwd en kunnen toekomstige leesproblemen worden voorkomen of verminderd.  Op deze manier wordt voorkomen dat verschillen bij aanvang van groep 3 onnodig groot zijn. Centraal staat bij de voorschotbenadering dat het een positieve ervaring moet zijn voor de kleuter, een succeservaring. Faalervaringen op het gebied van lezen en spellen moeten zo mogelijk altijd worden voorkomen.

De voorschotbenadering is ‘een mix van auditieve training waarbij steeds letters gebruikt worden.’ Er worden 3 fasen onderscheiden:

1. Identificatie van fonemen/ letters
2. Manipulatie van fonemen/ letters
3. Klank/ tekenkoppelingen aanleren (ten dele gebaseerd op onderzoek van Murray (1998)

Een uitgebreide beschrijving van de voorschotbenadering is verder te vinden in het boek ‘Dyslectische kinderen leren lezen’, p. 30-36

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s